Interfejsy audio TASCAM US-322 i US-366

image

Tanie interfejsy US-322 i US-366 firmy TASCAM zostały zaprezentowane na targach NAMM 2013 i są już dostępne w sprzedaży. Modele oparte są na zunifikowanej platformie ze sprzętowym procesorem efektów. Różnice są w liczbie kanałów - dwie ostatnie cyfry w nazwie odzwierciedlają pełną liczbę kanałów. O ile liczba kanałów analogowych jest dwukanałowa, o tyle wyższy model jest czterokanałowy. Aby jeszcze bardziej podkreślić różnice, producent ograniczył młodszy model do 96 kHz, podczas gdy starszy ma dostępne wszystkie tryby, w tym 192 kHz. Układy wewnętrzne i przetworniki są całkowicie takie same.

Kolory modeli są różne: TASCAM US-322 srebrny, TASCAM US-366 brązowy. Górna i dolna pokrywa wykonane są z aluminium, wszystkie uchwyty również są aluminiowe. Rama jest plastikowa, więc interfejsy są lekkie, co jest ważne przy mobilnym użytkowaniu. Wszystkie części są trwale połączone 16 śrubami. Nic się nie rusza ani nie cofa. Konstrukcja jest monolityczna. Regulatory działają dobrze, nie czepiają się obudowy. Sterowanie słuchawkami i monitorem jest oddzielone i niezależne. Interfejsy są zasilane poprzez magistralę USB.


Są tam wskaźniki sygnalizacyjne i przeciążeniowe. W panelu sterowania wykonanym w formie wirtualnego miksera znajdują się szczegółowe pixmetry. Wywołuje się go na ekranie komputera za pomocą specjalnego przycisku MIXER PANEL. Wejścia są niezależnie regulowane i posiadają własną kontrolę panoramy w mikserze. Wejścia TRS są przeznaczone zarówno dla zbalansowanych jak i niezbalansowanych źródeł sygnału. Jedno z wejść może pracować jako wejście gitarowe. Zasilanie fantomowe jest włączone dla obu wejść mikrofonowych XLR jednocześnie. Wyjścia słuchawkowe są wystarczająco mocne, 18+18 mW przy obciążeniu 32 omami. Wysokoimpedancyjne słuchawki Beyerdynamic DT990 PRO również nie wykazały żadnych problemów - wystarczający zapas głośności, a z niskimi częstotliwościami wszystko jest w porządku.

Należy zauważyć, że zbalansowane wyjścia TRS w interfejsie low-end są zdublowane przez niezbalansowane wyjścia RCA. W starszym interfejsie druga para wyjść RCA jest niezależna i może pracować w trybie wejściowym. Dzięki temu TASCAM US-366 jest systemem czterokanałowym.


Wejścia mikrofonowe posiadają opracowany przez firmę TASCAM układ HDDA (High Definition Discrete Architecture). Przedwzmacniacze są rzeczywiście realizowane na elementach dyskretnych i nie wykorzystują gotowych zintegrowanych mikrozespołów czy op-ampów. HDDA jest definiowany przez producenta jako rozszerzony zakres częstotliwości i niskie zniekształcenia.

AKM AK5359 ADC ma dynamikę 102dB, Kg+szum -94dB, AKM AK4384 DAC ma dynamikę 106dB, Kg+szum -94dB. Ten sam DAC można zobaczyć w testowanym niedawno budżetowym interfejsie Roland DUO-CAPTURE EX.


Co ciekawe, zarówno ADC jak i DAC obsługują 24-bitowe 192kHz. Tak więc ograniczenie 96kHz w młodszym modelu jest czysto programowe, na poziomie sterownika. Biorąc pod uwagę, że w starszym modelu połowa wyjść nie działa w trybie 192kHz, strata tego trybu nie jest duża.

Model TASCAM US-366 ma na dole dodatkowe przełączniki: wybór aktywnego interfejsu cyfrowego oraz tryb pracy złączy RCA - wejście lub wyjście. Przełącznik MODE ustawia interfejs w trybie STEREO MIX, co może być przydatne przy transmisjach online.


Panel kontrolny US-366 posiada większą liczbę kanałów. Poza tym nie ma żadnych różnic między oboma modelami. Do interfejsu US-366 można podłączyć pedał nożny, taki jak TASCAM RC-3F.

Efekty są sprzętowe. Niestety, można zastosować tylko jeden ze wszystkich efektów DYNAMICS EFFECTS plus REVERB. Oznacza to, że DE-ESSER i EQ nie mogą być stosowane w tym samym czasie. W trybie 96kHz działa albo DYNAMICS albo REVERB. W trybie 192kHz efekty nie działają.

Jakość pogłosu przypomina miksery z cyfrowym procesorem sprzed 20 lat. Bardzo słabo zastosowany efekt o przestarzałym poziomie jakości. Z kolei obróbka dynamiczna sprawiała znacznie lepsze wrażenie. Jedyna uwaga: do sekcji LOW korektora bardziej pasowałby filtr obcinający o bardziej stromym nachyleniu.

Diagnostyka ASIO

Urządzenie: US-322 / US-366

Cechy:
Kanały wejściowe: 2
Kanały wyjściowe: 2
Opóźnienie wejścia: 286
Opóźnienie wyjścia: 287
Min. rozmiar bufora: 49
Max. rozmiar bufora: 49
Preferowany rozmiar bufora: 49
Granularność: 0
ASIOOutputReady - nieobsługiwany

Częstotliwość próbkowania:
8000 Hz - nieobsługiwana
11025 Hz - nieobsługiwana
16000 Hz - nieobsługiwana
22050 Hz - nieobsługiwana
32000 Hz - nieobsługiwana
44100 Hz - obsługiwana
48000 Hz - obsługiwana
88200 Hz - obsługiwana
96000 Hz - obsługiwana
176400 Hz - nieobsługiwana
192000 Hz - nieobsługiwana
Kanały wejściowe:
kanał: 0 (ch 1) - Int32LSB
kanał: 1 (ch 2) - Int32LSB
Kanały wyjściowe:
kanał: 0 (ch 1) - Int32LSB
kanał: 1 (ch 2) - Int32LSB


Pokazana jest diagnostyka ASIO dla US-322. Wyższy model ma obsługiwane 176400 i 192000 Hz oraz kanały 6x6.


Istnieje możliwość zmiany rozmiaru bufora ASIO w ustawieniach sterownika. Domyślnie bufor wynosi 256 próbek, co daje przyzwoitą latencję 28 ms. W trybie zmniejszonego opóźnienia, 128 i 49 próbek, opóźnienie spada do 20 i 14 ms. Pozostały bufor jest najwyraźniej potrzebny dla miksera sprzętowego.

Raport z testu RightMark Audio Analyzer


Wyniki testu wejścia do wyjścia potwierdzają parametry paszportu ADC, 102dB signal-to-noise.


Testowane urządzenie: TASCAM US-322
Tryb pracy: 24 bity, 44 kHz
Interfejs audio: ASIO
Ścieżka sygnału: Zewnętrzny loopback (line-out - line-in)
Wersja: RMAA 6.3.0
Filtr 20 Hz - 20 kHz TAK
Normalizacja sygnału: TAK
Zmiana poziomu: -0,7 dB / -0,6 dB
Tryb MONO: NIE
Częstotliwość sygnału kalibracyjnego, Hz 1000
Polaryzacja: Prawo / Prawo

Wyniki ogólne

Nierównomierność charakterystyki częstotliwościowej (40 Hz - 15 kHz), dB: +0,14, -0,09 (bardzo dobra)
Noise figure, dB(A) : -100,5 (Excellent)
Zakres dynamiki, dB (A) : 100,3 (Excellent)
Zniekształcenia harmoniczne, % : 0,0011 (Excellent)
Zniekształcenia harmoniczne + szum, dB(A) : -92,4 (Very Good)
Zniekształcenia intermodulacyjne + szum, % : 0,0031 (Excellent)
Intermodulacja kanału, dB : -100,6 (Excellent)
Intermodulacja przy 10 kHz, % : 0,0032 (doskonała)
Ocena ogólna - doskonała

Jak na urządzenie z tej kategorii, zmierzone parametry są całkiem dobre.

Płaskość charakterystyki częstotliwościowej

Poziom hałasu

Zniekształcenia harmoniczne

Testowanie nagrań

Nagrywaliśmy z kardioidalnym mikrofonem wokalnym Neumann TLM102, który w pełni wykorzystuje możliwości budżetowych interfejsów. Dźwięk jest normalny, profesjonalnie stosowany. W przedwzmacniaczu mikrofonowym nie ma zauważalnych podbarwień. Nie ma jednak rezerwy na zysk. Przy nagrywaniu z mikrofonu z rezerwą przesterowania należy przekręcić regulację wejścia na maksimum.

Testowanie odtwarzania

Słuchawki Beyerdynamic DT 990 PRO o wysokiej impedancji mają wystarczający zapas głośności i nie mają problemów z basem. Porównaliśmy brzmienie z interfejsem E-MU 0204 na przetworniku AKM4396. Zastosowano monitory ADAM S2.5A. Widać lekką przewagę na korzyść E-MU 0204, ale nie odnotowano dużej różnicy w wybrzmieniu. Oba interfejsy na AKM, więc brzmią bardzo podobnie. Obie karty TASCAM US-322 i US-366 okazały się dość przyjazne dla użytkownika. Jedyna uwaga, lepiej byłoby mieć gumowane pokrętła z wyraźniejszym wskazaniem aktualnej pozycji poziomu. Błyszczące aluminiowe gałki wyglądają bardziej efektownie i nadają sygnaturowy wygląd, ale nadają się raczej do sprzętu domowego.

Wniosek

Z pewnością główną cechą interfejsów TASCAM US-322 i US-366 jest przystępna cena. W tej samej cenie można kupić podobne niedrogie interfejsy, ale za taką cenę trudno znaleźć modele z wbudowanym sprzętowym procesorem efektów. Brak wejść i wyjść MIDI sprawia, że interfejsy te najbardziej nadają się do mobilnej rejestracji dźwięku. Spodobały nam się osobne, niedopasowane złącza z możliwością uzyskania połączenia w pełni zbalansowanego. Przedwzmacniacze mikrofonowe posiadają zasilanie phantom +48V, co pozwala na podłączenie pary mikrofonów pojemnościowych i nagrywanie bez podbarwień, do dalszej obróbki w sekwencerze. Cubase LE jest dołączony, abyś mógł zacząć od razu, i możesz uaktualnić do jednej z pełnych wersji Cubase 7 ze zniżką.