Hidizs AP100

image

Projektowanie i obsługa

Design jest zgrabny i nieoryginalny, ale całkiem elegancki. Warianty kolorystyczne to czarny i srebrny. Materiał obudowy trudno poznać po samym wyglądzie (powierzchnia jest półmatowa i wygląda jak softouch), ale w rzeczywistości jest to lakierowany stop magnezu.

Ekran TFT jest pokryty plastikiem, więc trzeba się z nim ostrożnie obchodzić, inaczej szybko się porysuje. Folia ochronna jest dołączona nie bez powodu. Wyświetlacz nie jest ekranem dotykowym, więc nie ma potrzeby go dotykać. Sterowanie to "róża wiatrów" i znajdujący się obok niej klawisz powrotu, a także kilka przycisków regulacji głośności. Na bocznych krawędziach umieszczono: po prawej - przełącznik toggle, po lewej - przycisk SRC (wymuszone przełączanie częstotliwości próbkowania) oraz EQ - przechodzi on przez presety EQ (Gen, Rock, Pop, Class, Jazz, Bass, User). Preset Gen to tryb "domyślny" z ustawieniami EQ "na zero".

Na spodzie odtwarzacza znajduje się port micro-USB, slot microSD oraz cyfrowe wejście i wyjście koaksjalne. W sumie wszystko, co potrzebne do szczęścia.

Zajrzyjmy do środka...

Procesor to jednordzeniowy Ingenic JZ4760B ze zintegrowanym rdzeniem graficznym i maksymalnym taktowaniem 600MHz. W idealnym przypadku powinno to wystarczyć do dekodowania plików, sterowania odtwarzaniem i obsługi interfejsu graficznego.

Przetwornik cyfrowo-analogowy oparty jest na układzie CS4398. To flagowy DAC firmy Cirrus Logic, zdolny do odtwarzania strumienia audio o rozdzielczości do 192 kHz / 24 bitów. Odbiornik cyfrowy i konwerter częstotliwości próbkowania (SRC) znajdują się na układzie Cirrus CS8422. Filtr dolnoprzepustowy (do tłumienia szumów wysokoczęstotliwościowych przetwornika) jest na wzmacniaczu operacyjnym AD823A, który często jest stosowany w tej roli. Szczególną dumą twórców jest sprzętowy siedmiopasmowy korektor na układzie Cirrus CS48L10 oraz oscylator referencyjny na dwóch oddzielnych kwarcach (22.57Z D350 i 24.57Z D348) dla częstotliwości próbkowania wielokrotności 44,1 i 48 kHz, co jest ostatnim unikalnym rozwiązaniem dla przenośnych odtwarzaczy (zwykle stosuje się jeden oscylator krystaliczny, co z pewnością wpływa na brzmienie przy częstotliwościach nie będących jego wielokrotnością).

Interfejs

Okładka jest wyświetlana na ekranie podczas odtwarzania (jeśli jest zintegrowana z plikiem - umieszczenie obrazka w folderze nie wystarczy). Na pasku stanu: aktywny preset korektora, ikona SRC (biała - jeśli konwersja jest wyłączona, a kolory tematyczne - jeśli następuje ponowne przeliczenie), poziom głośności oraz wskaźnik naładowania baterii.

Poniżej zdjęcia okładki znajduje się "termometr" pokazujący proces odtwarzania. W dolnej linii znajduje się nazwa pliku oraz parametry pracy DAC. Jeśli nie ma zdjęcia okładki, na tle stylizowanej płyty gramofonowej widać nazwę utworu i wykonawcy, a także częstotliwość próbkowania i bitrate pliku. Jeśli jednak istnieje grafika, nie są wyświetlane parametry materiału audio.

Słuchanie.

Program do odsłuchu zawiera muzykę różnych gatunków (klasyka orkiestrowa i kameralna, jazz instrumentalny i wokalny, ciężki rock) w formacie FLAC o parametrach od 16 bit / 44,1 kHz do 24 bit / 192 kHz. Przy okazji wyraźnie słychać różnicę między plikami w standardowej i wysokiej rozdzielczości, co świadczy o "przezroczystości" toru.

Sennheiser HD 650 (impedancja 300 ohm, czułość 103dB), AKG 480 NC bez modułu redukcji szumów (32 ohm / 127dB) oraz Philips SHL5705BK (32 ohm / 106dB). Ten pierwszy jest uważany za bardzo trudne obciążenie dla sprzętu przenośnego, ale AP100 tego nie zauważa: margines głośności jest solidny, dynamika pewna - nie gorsza niż w przypadku stacjonarnego wzmacniacza słuchawkowego. Świetna średnica, żywe wokale, czysta i przejrzysta góra, można jedynie odnotować pewną ospałość w rejonie górnego basu. Ale - ustaw suwak korektora 300 Hz na - 1 dB - i balans częstotliwości staje się bliski ideału.

Przy słuchawkach AKG trzeba już obniżyć bas o 2-3 dB i o tyle samo podnieść góry. Można to zrobić ręcznie, z ustawieniami EQ zapisanymi w presecie USER.

Gotowe presety, które są łatwo dostępne, są tutaj bezużyteczne, ponieważ mają zbyt zgrubny wpływ na dźwięk, a wymagana jest bardziej subtelna korekta, która skompensuje "krzywiznę" słuchawek.

Słuchawki Philipsa - powracamy do płaskiej charakterystyki EQ z ustawionym GEN, ponieważ nie jest wymagana żadna korekcja częstotliwości, poza tym, że można dodać parę decybeli do najniższych, według własnych upodobań. Dźwięk nie jest tak płomienny i rasowy jak w przypadku HD 650, ale jest wystarczający. Bas jest wyraźnie zdefiniowany - nie słychać szumu ani monotonii. Jeśli chcesz, możesz wykryć zmniejszenie rozdzielczości harmonicznych w górnym środku. Ale to nie jest wina gracza, tylko natura słuchawek.

Specyficzna sygnatura brzmieniowa Cirrus Logic DAC (chłodna barwa, skrzące się wysokie tony) nie ujawnia się, a korektor nie prowadzi do słyszalnej degradacji dźwięku - twórcy starali się osiągnąć poprawne, czyli neutralne i naturalne brzmienie.

Hidizs AP100 Specyfikacja